سواد رسانهای و لزوم فراگیری آن
سواد رسانهای به فرایندی گفته میشود که از دریافت پیام تا پذیرش و ذخیره سازی در ذهن را در بر میگیرد. هر دریافتی از جهان پیرامون ما به باورها و دانشی که داریم، وابسته است. گاهی اوقات یک کالا یا یک خبر را میبینیم اما ذهن ما واکنشی نسبت به آن نشان نمیدهد زیرا در تقسیم بندی ذهنی و باورهای درونی ما جای نمیگیرد اما همین مسئله اگر تکرار شود و دائم در تیررس ذهنی و رفتاری ما قرار بگیرد، ناخودآگاه تاثیراتی بر ذهن خواهد گذاشت. با ما همراه باشید.
تولیدکنندگان محتوا با برجسته کردن برخی موضوعات در فضای مجازی، به موضعگیریهای مخاطبان در فضای حقیقی و مجازی جهت میدهند.
مقدمه
عصر جدید ارتباط، هر روز افراد را در معرض اخبار و اطلاعات جدید میگذارد که سوای از صحت و سقم آن، ذهن افراد را درگیر کرده و تغییرات محسوس و نامحسوسی در زندگی وی بر جای خواهد گذاشت. «مکلوهان» معتقد است که رسـانههـا بـا دادههـا بـه ماسـاژ مخاطبـان میپردازند و پیامهای رسانهای بیآنکه آستانه حسی مخاطبان را تحریـک کنند، وارد ذهن آنهـا مـیشـوند. مـکلوهـان[1] ایـن رونـد را بـهگونـهای صریحتر چنین بیان میکند: «پیامهای رسانهها، شبیه گوشت آبداری است که دزدها برای پرت کردن حواس سگهای نگهبان به کار مـیگیرنـد»؛ او مخاطبــان را امتــداد تکنولــوژی ارتبــاطی و حتــی عناصــری در درون تکنولوژی توصیف میکند. (شکرخواه، 1391: 181)
فیالواقع با پیشرفت روزافزون فناوریهای نوین ارتباطی و پیدایش اینترنت، رشد و تکامل سایتها و خبرگزاریهای خبررسانی، به وجود آمدن شبکههای اجتماعی، تحولی شگرف در شیوه جستجو، کسب خبر، مطالعه و نحوه آگاهی مردم از رویدادها و اطلاعات مختلف از سراسر جهان به وجودآمده است.
فضای مجازی پدیده «جهانی سازی» فرهنگ و ارتباطات را به مثابه مهمترین ویژگی عصر حاضر با خود همراه آورده و مرزهای رسانههای مکتوب، دیداری و شنیداری دیگر را نیز بهم پیوند داده است. امکان دسترسی به اطلاعات به راحتی میسر است و باز بودن درهای اطلاعاتی، در کنار سودمندی، خطراتی نیز به همراه دارد که باید ساماندهی و تعدیل شود.
فیلترینگ و کنترل به هر اندازهای هم که باشد، باز اطلاعات نامناسب و خطرزا به مخاطب عام خواهد رسید و تنها راه مبارزه برای گزینش و استفاده صحیح از اطلاعات رها شده در فضای مجازی، کنترل درونی و انتخاب آگاهانه است؛ به طور کلی استفاده مفید و هدفمند از رسانههای نوین ارتباطی، سواد رسانهای نامیده میشود.
فیالواقع با پیشرفت روزافزون فناوریهای نوین ارتباطی و پیدایش اینترنت، رشد و تکامل سایتها و خبرگزاریهای خبررسانی، به وجود آمدن شبکههای اجتماعی، تحولی شگرف در شیوه جستجو، کسب خبر، مطالعه و نحوه آگاهی مردم از رویدادها و اطلاعات مختلف از سراسر جهان به وجودآمده است.
فضای مجازی پدیده «جهانی سازی» فرهنگ و ارتباطات را به مثابه مهمترین ویژگی عصر حاضر با خود همراه آورده و مرزهای رسانههای مکتوب، دیداری و شنیداری دیگر را نیز بهم پیوند داده است. امکان دسترسی به اطلاعات به راحتی میسر است و باز بودن درهای اطلاعاتی، در کنار سودمندی، خطراتی نیز به همراه دارد که باید ساماندهی و تعدیل شود.
فیلترینگ و کنترل به هر اندازهای هم که باشد، باز اطلاعات نامناسب و خطرزا به مخاطب عام خواهد رسید و تنها راه مبارزه برای گزینش و استفاده صحیح از اطلاعات رها شده در فضای مجازی، کنترل درونی و انتخاب آگاهانه است؛ به طور کلی استفاده مفید و هدفمند از رسانههای نوین ارتباطی، سواد رسانهای نامیده میشود.
سواد رسانهای چیست؟
سواد رسانهای به فرایندی گفته میشود که از دریافت پیام تا پذیرش و ذخیره سازی در ذهن را در بر میگیرد. هر دریافتی از جهان پیرامون ما به باورها و دانشی که داریم، وابسته است. گاهی اوقات یک کالا یا یک خبر را میبینیم اما ذهن ما واکنشی نسبت به آن نشان نمیدهد زیرا در تقسیم بندی ذهنی و باورهای درونی ما جای نمیگیرد اما همین مسئله اگر تکرار شود و دائم در تیررس ذهنی و رفتاری ما قرار بگیرد، ناخودآگاه تاثیراتی بر ذهن خواهد گذاشت.
در اینجا ما به فیلترهای ذهنی نیاز داریم تا هر اطلاعاتی را باور نکرده و در جهت اطمینان از صحت آن، منبع نشر دهنده و فهم اهداف آن بکوشیم. منابع مختلف در فضای مجازی وجود دارد که به تولید محتوای جذاب و هیجان انگیز میپردازند. قطعا تمام این محتواها بصورت رایگان و صرفا در جهت آگاهی بخشی تولید نشده است.
به عبارت دیگر، بخش بزرگی از محتوای موجود در اینترنت در جهت شکلدهی و تربیت نیروی تحت امر نظام سرمایهداری در جهان حقیقی تولید شدهاند. سربازان مخفی که هر چه نظام سرمایهداری از کانالهای مختلف مد، علم، سیاست، فرهنگ و مذهب گفته را باور کرده و سرلوحه زندگی خویش قرار میدهد.
در تمام رسانههای قدرتهای بزرگ از قدرت رسانهای خود برای جذب مخاطب و جهتدهی به جریانات فکری مخالف استفاده میشود تا مخالفان را در جهت نیات و نگرشهای خود تجمیع کنند. کنترل و ترغیب افکار عمومی مخاطبان با اتخاذ روشها و دیدگاههای مورد نظر توسط رسانهها سابقه طولانی دارد. تولیدکنندگان محتوا با برجسته کردن برخی موضوعات در فضای مجازی، به موضعگیریهای مخاطبان در فضای حقیقی و مجازی جهت میدهند.
عصر ارتباطات، نیازمند مدیریت اطلاعات و بازخورد آن است. در دریای گسترده سایبر، هر اطلاعات و دادهای را میتوان یافت اما آنچه برخی را برجسته و برخی را بیاهمیت جلوه میدهد، نحوه انتشار و هدف تولیدکنندگان آن است؛ به همین دلیل آموزشِ نحوه تعامل، پذیرش و استفاده از پیامها و محتواهای ارائه شده یک امر ضروری در فضای رسانهای و مجازی محسوب میشود.
در اینجا ما به فیلترهای ذهنی نیاز داریم تا هر اطلاعاتی را باور نکرده و در جهت اطمینان از صحت آن، منبع نشر دهنده و فهم اهداف آن بکوشیم. منابع مختلف در فضای مجازی وجود دارد که به تولید محتوای جذاب و هیجان انگیز میپردازند. قطعا تمام این محتواها بصورت رایگان و صرفا در جهت آگاهی بخشی تولید نشده است.
به عبارت دیگر، بخش بزرگی از محتوای موجود در اینترنت در جهت شکلدهی و تربیت نیروی تحت امر نظام سرمایهداری در جهان حقیقی تولید شدهاند. سربازان مخفی که هر چه نظام سرمایهداری از کانالهای مختلف مد، علم، سیاست، فرهنگ و مذهب گفته را باور کرده و سرلوحه زندگی خویش قرار میدهد.
در تمام رسانههای قدرتهای بزرگ از قدرت رسانهای خود برای جذب مخاطب و جهتدهی به جریانات فکری مخالف استفاده میشود تا مخالفان را در جهت نیات و نگرشهای خود تجمیع کنند. کنترل و ترغیب افکار عمومی مخاطبان با اتخاذ روشها و دیدگاههای مورد نظر توسط رسانهها سابقه طولانی دارد. تولیدکنندگان محتوا با برجسته کردن برخی موضوعات در فضای مجازی، به موضعگیریهای مخاطبان در فضای حقیقی و مجازی جهت میدهند.
عصر ارتباطات، نیازمند مدیریت اطلاعات و بازخورد آن است. در دریای گسترده سایبر، هر اطلاعات و دادهای را میتوان یافت اما آنچه برخی را برجسته و برخی را بیاهمیت جلوه میدهد، نحوه انتشار و هدف تولیدکنندگان آن است؛ به همین دلیل آموزشِ نحوه تعامل، پذیرش و استفاده از پیامها و محتواهای ارائه شده یک امر ضروری در فضای رسانهای و مجازی محسوب میشود.
ضرورت آموزش سواد رسانهای
تولیدکنندگان محتوا با برجسته کردن برخی موضوعات در فضای مجازی، به موضعگیریهای مخاطبان در فضای حقیقی و مجازی جهت میدهند. اما در مقابل برخی مخاطب را منفعل ندانسته و واکنش مخاطب را در برابر محتوایی که به وی میرسد، فعال تلقی میکنند. این دیدگاه در نهایت منجر به آموزش سواد رسانهای و واکنش معقولانه در برابر رسانههای جدید شد.
بنابراین اگر سواد رسانهای را به معنای استفاده درست از تکنولوژی و فناوریهای جدید بدانیم، بیشک آموزش و لزوم برنامهریزی در این حوزه ضرورت دو چندان مییابد. در گذشته نه چندان دور، تنوع اطلاعات و سهولت دسترسی به این اندازه نبود و سیستم آموزش به صورت کنترل شدهتر و با شتاب بسیار کمتر در حال حرکت بود. در حالی که امروز، حجم اطلاعات و منابع آن به صورت روزافزون و با شتاب بسیار بالا بین افراد در حال گردش است و فناوریهای نوین و البته فرد محور، فرصت نظارت و کنترل از نظام آموزشی و تربیتی کلان را نیز گرفته است.
سواد رسانهای بر تفکر انتقادی تاکید دارد و به فرد آموزش میدهد که با شناخت ابزارهای پیام رسان، هویت و سیاستهای آن، پیامهای منتقل شده را با دقت مورد حلاجی قرار دهند و در صورت مفید و کاربردی بودن، مورد استفاده و یا پذیرش قرار دهند. پذیرش بی چون و چرا به صرف نشر گسترده مطلب یا از سوی فردی مقبول در فضای مجازی، به منزله درست و مفید بودن آن نیست و فرد باید مهارت تفکر انتقادی و حل معما در فضای رسانهای را بیاموزد و به کار بندد.
بنابراین اگر سواد رسانهای را به معنای استفاده درست از تکنولوژی و فناوریهای جدید بدانیم، بیشک آموزش و لزوم برنامهریزی در این حوزه ضرورت دو چندان مییابد. در گذشته نه چندان دور، تنوع اطلاعات و سهولت دسترسی به این اندازه نبود و سیستم آموزش به صورت کنترل شدهتر و با شتاب بسیار کمتر در حال حرکت بود. در حالی که امروز، حجم اطلاعات و منابع آن به صورت روزافزون و با شتاب بسیار بالا بین افراد در حال گردش است و فناوریهای نوین و البته فرد محور، فرصت نظارت و کنترل از نظام آموزشی و تربیتی کلان را نیز گرفته است.
سواد رسانهای بر تفکر انتقادی تاکید دارد و به فرد آموزش میدهد که با شناخت ابزارهای پیام رسان، هویت و سیاستهای آن، پیامهای منتقل شده را با دقت مورد حلاجی قرار دهند و در صورت مفید و کاربردی بودن، مورد استفاده و یا پذیرش قرار دهند. پذیرش بی چون و چرا به صرف نشر گسترده مطلب یا از سوی فردی مقبول در فضای مجازی، به منزله درست و مفید بودن آن نیست و فرد باید مهارت تفکر انتقادی و حل معما در فضای رسانهای را بیاموزد و به کار بندد.
راهکار سواد رسانهای
سواد رسانهای از طرق مختلف قابلیت گسترش و به روز رسانی دارد. همگام با تغییر ابزارهای رسانهای و کارکرد آنان، سواد رسانهای نیز باید تغییر کند و به پیش رود. اما سواد رسانهای جدای از ماهیت انتقادی خود درباره رسانه، در هر بافت اجتماعی و جامعه به گونهای خاص و منحصر به فرد تعریف و پیاده میشود؛ همانطور که تمام جوامع یکسان نیستند و نمیتوان الگوی رفتاری یکسان برای همه پیچید.
سواد رسانهای بر اساس نوع نگرش و باورهای بنیادین هر کشور ساماندهی شود تا کاربردی بوده و در راستای توسعه تکنولوژی و اخلاق رسانهای قرار گیرد. سواد رسانهای بر خلاف روشهای سلبی کنترل(فیلترینگ)، روشی نرم و ایجابی بوده و فرد با فهم مزایا و معایب پیام یا محتوای منتقل شده، نسبت به برخورد و استفاده از ان واکنش نشان میدهد. به طور مثال، در عرف و فرهنگ جاری کشور ایران، مسائل جنسی هرگز در فضای عمومی بیان نمیشود و آموزش بر اساس گروههای سنی و در نهادهای ذیربط صورت میگیرد. در مقابل آموزش مسائل جنسی در فضای مجازی و با انتقال سریع و آسان روی تلفنهای همراه، به صورت نادرست در حال انجام است. اغراق در بیان و برجسته سازی اهمیت این مسائل در زندگی فردی، پیامدهای منفی و گاه غیرقابل جبرانی را بر زندگی فرد خواهند گذاشت که ممکن است دامنه آن بسیار گستردهتر از فرد بوده و خانواده و اقوام را نیز درگیر سازد.
برای برنامهریزی در حوزه آموزش سواد رسانه ضرورت دارد بر اساس حد مرزها و اولویتهای اخلاقی، شرعی، سیاسی، فرهنگی و عرفی تصمیم گیری شود تا کمترین آسیب به پیکرده جامعه وارد شود.
منابع :
بصیریان، حسین و بصیریان، رضا. (1385). درآمدی به سواد رسانه ای و تفکر انتقادی. فصلنامه رسانه، سال چهارم، شماره 17.
شکرخواه، یونس.(1385).سواد رسانه ای یک مقاله عقیده ای. فصلنامه رسانه، سال چهارم، شماره 17.
شکرخواه، یونس (1391)، خبر، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و پژوهش های رسانهها.
براون، جیمز.(2004).رویکردهای سواد رسانه ای. (ترجمه پیروز ایزدی،1385). فصلنامه رسانه، 51-70، سال چهارم، شماره 17.
سواد رسانهای بر اساس نوع نگرش و باورهای بنیادین هر کشور ساماندهی شود تا کاربردی بوده و در راستای توسعه تکنولوژی و اخلاق رسانهای قرار گیرد. سواد رسانهای بر خلاف روشهای سلبی کنترل(فیلترینگ)، روشی نرم و ایجابی بوده و فرد با فهم مزایا و معایب پیام یا محتوای منتقل شده، نسبت به برخورد و استفاده از ان واکنش نشان میدهد. به طور مثال، در عرف و فرهنگ جاری کشور ایران، مسائل جنسی هرگز در فضای عمومی بیان نمیشود و آموزش بر اساس گروههای سنی و در نهادهای ذیربط صورت میگیرد. در مقابل آموزش مسائل جنسی در فضای مجازی و با انتقال سریع و آسان روی تلفنهای همراه، به صورت نادرست در حال انجام است. اغراق در بیان و برجسته سازی اهمیت این مسائل در زندگی فردی، پیامدهای منفی و گاه غیرقابل جبرانی را بر زندگی فرد خواهند گذاشت که ممکن است دامنه آن بسیار گستردهتر از فرد بوده و خانواده و اقوام را نیز درگیر سازد.
برای برنامهریزی در حوزه آموزش سواد رسانه ضرورت دارد بر اساس حد مرزها و اولویتهای اخلاقی، شرعی، سیاسی، فرهنگی و عرفی تصمیم گیری شود تا کمترین آسیب به پیکرده جامعه وارد شود.
منابع :
بصیریان، حسین و بصیریان، رضا. (1385). درآمدی به سواد رسانه ای و تفکر انتقادی. فصلنامه رسانه، سال چهارم، شماره 17.
شکرخواه، یونس.(1385).سواد رسانه ای یک مقاله عقیده ای. فصلنامه رسانه، سال چهارم، شماره 17.
شکرخواه، یونس (1391)، خبر، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و پژوهش های رسانهها.
براون، جیمز.(2004).رویکردهای سواد رسانه ای. (ترجمه پیروز ایزدی،1385). فصلنامه رسانه، 51-70، سال چهارم، شماره 17.
سبک زندگی مرتبط
تازه های سبک زندگی
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}